Geneticky modifikované krávy dojí mateřské mléko

7. července 2011 v 11:27 | Isla-Nublar-Crew |  Věda
Kráva, Kredit: www.relax.lidovky.cz

Argentinským genetikům se podařilo vytvořit tele, kterému změnili genetickou informaci, to by mělo být v dospělosti schopné produkovat mléko složením velice podobné mateřskému. Teleti jménem Isa byly přidány dva lidské geny, které řídí produkci dvou proteinů, jenž jsou obsaženy v mateřském mléce a velice důležité pro správnou výživu kojenců. Po dospění bude Isa údajně schopna dávat mléko velice podobné lidskému. Kravské mléko na rozdíl od mateřského takřka neobsahuje antibakteriální enzym lyzozym, je v něm zastoupen pouze stopově. Účinek laktoferinu, což je protein zvyšující imunitu, je u obou druhů také na zcela odlišných úrovních. K narození Isy došlo 4. dubna. Genetici si tedy budou muset počkat 2 roky, než se otelí a bude schopna dávat lidské mateřské mléko.

Samotná procedura byla velice obtížná. Vědci vložili lidský gen do 312 embryí, která pocházela od krav holštýnského plemene. Potom je vložili do dělohy náhradním matkám. Posléze se narodilo pouze 37 telat, sedm z nich zemřelo řádově několik hodin po narození, dalších šest do půl roku. Zbylých 24 se vyvíjelo normálně, jen 17 z nich však neslo požadovaný gen a jen čtyři krávy v dospělosti dávaly standartní množství mléka obohaceného o lysozym. Genetické pokusy jsou obecně sužovány mnoha problémy. Klonované organismy se například často rodí s defekty vnitřních orgánů. Toto je i případ naklonovaného vyhynulého pyrenejského kozorožce, který záhy po narození zemřel na selhání orgánů. Zde však problém s nízkou efektivitou odpadá, protože telata naklonovaných krav lidský gen zdědí. Další generace krav bude navíc mnohem zdravější, protože lidský gen prospívá jejich zdraví a snížuje riziko zánětu vemene.

Tento genetický objev by měl celkově snížit počet úmrtí dětí na průjmová onemocnění, a to především v rozvojových zemích. Také by měl pomoci dětem, jejichž matky je nejsou schopny kojit. Pravděpodobně však narazí na tvrdý odpor široké veřejnosti, protože se jedná o genetickou modifikaci. Geneticky modifikované organismy jsou obecně označovány jako GMO (Genetically Modified Organism). I geneticky modifikované rostliny byly především v Evropě bouřlivě odmítány, natož geneticky modifikovaní živočichové.

Isla-Nublar-Crew

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jaký je Váš názor na tento objev?

Pozitivní 78.6% (11)
Negativní 21.4% (3)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články