Terra Nova - recenze E01 - E04

23. října 2011 v 4:55 | Isla-Nublar-Crew |  Různé

Hlavní postavy Terra Novy, Kredit: www.edna.cz

Terra Nova je vskutku ambiciózní seriál, který produkuje významný americký režisér Steven Spielberg. Za samotnou režií stojí Alex Graves. Prozatím budu recenzovat první pilotní dvojdíl a následující tři samostatné díly. Příběh pojednává o apokalyptickém scénáři v naší futuristické budoucnosti. Vše začíná v roce 2149. Lidstvo stojí na hranici vyhynutí, životní prostředí je extrémně znečištěno, pohyb venku je možný pouze pomocí dýchacích přístrojů. Lidé na planetě Zemi jsou přemnoženi, je vydáno nařízení, že rodina může čítat pouze 4 osoby, viz, četné informační tabule, které hlásají slogany, jako "Family equals four". Když tu se najednou v budoucnosti objeví časová trhlina. Do trhliny je vyslána průzkumná sonda. Tu následuje expedice, která zde zakládá kolonii. Posléze je sem přesunut i vyšší počet lidí. Je odhalen i překvapivý fakt, že toto období druhohor se nachází v jiné časoprostorové dimenzi, než jak ho známe my. Údajně v této dimenzi ani nemá dojít ke kolosálnímu hromanému vyhynutí na rozhraní období K-T. V seriálu se také vyskytuje spousta doposud neznámých druhů. Fosilní záznam je až uboze nekompletní, tvůrci se tedy chopili této poutavé myšlenky. Neznámé druhy mohou ale být samozřejmě vysvětleny i tím, že vše se odehrává ve zcela jiném časoprostoru, v kterém se evoluce odvíjela svým vlastním a velice svérázným směrem.

Setkání s abelisauridem Carnotaurus sastrei, Kredit: www.edna.cz

E01a/01b - v první dvojepizodě se seznamujeme s rodinou hlavních protagonistů a se samotnou kolonií, která byla založena hluboko v období druhohor. První dinosauři, na které naše rodinka narazí jsou sauropodi rodu Brachiosaurus. Některé scény s nimi mi hluboce připomínaly scény z prvního Jurského Parku. Na Brachiosaurech mě zarážel fakt, že se pohybovali až překvapivě rychle. Jejich ryhlé mávání krky ve mě téměř vyvolávalo salvy smíchu, měl jsem co dělat, abych se udržel. V tomto díle se objevuje výtečně zpracovaná honička s jihoamerickými abelisauridy druhu Carnotaurus sastrei. V mysli mi skutečně utkvěla jedna citace velitele základny Terra Nova, ta zněla: "Karnotauři. Nesnáším Karnotaury". Tito nezvyklí theropodi jsou zde zobrazeni jako extrémně rychlí a agilní dravci, které nerozhází ani palba z těžkých kulometných zbraní, které jsou zde lafetovány na lehce obrněných kolových transportérech. Tento fakt potvrzuje i jeden z posledních věděckých poznatků, podle nějž měli být tito dinosauři snad i nejrychlejším známým druhem dinosaurů. Jejich zvukový projev je defakto recyklací zvuků Tyrannosaura z Jurského Parku v kombinaci s velice nepříjemnými skřeky. Jako poslední druh dinosaura se zde objevuje fiktivní druh predátora, který se pyšní výrazným hřebínkem na hlavě. Tento noční tvor byl vytvořen ve spolupráci s paleontologem Jackem Hornerem. Nese název Acceraptor. Je rovněž velice agilní a na mohutného konci ocasu má skutečně nebezpečný výrustek, kterým je schopen páchat devastující škody. V prvním dvojdíle se také objevila gigantická stonožka a jakási pijavice. Je dobře, že tvůrci pamatují i na bezobratlé živočišstvo, výtečně to dokresluje onen bohatý druhohorní ekosystém. U velitele Taylora můžeme také v pracovně vidět vystavenou lebku jakéhosi velkého dravce - patrně jde o Allosaura. V pilotu se také seznamujeme také s frakcí lidí, kteří si říkají Sixeři a k celé Terra Nově se stavějí velice antagonisticky. V první epizodě se také dozvídáme o jakýchsi záhadných znacích, které byly kolonizátory objeveny na skalním útvaru poblíž jedné z vodních ploch. Dokáží tyto mystické symboly snad nějakým způsobem zachránit ohrožené lidstvo?!

E02 - V tomto díle se ukazuje, že Terra Nova byla zbudována v samém srdci hnízdiště pterosaurů, kteří toto místo zřídka navštěvují, aby zde nakladli svá vejce. Ukazuje se, že jde o vážně agresivní tvory, kteří se pohybují ve větších hejnech. Těmito pterosaury je v dílu usmrceno hned několik lidí. Vyvstává fakt, že se opět jedná o doposud nepopsaný druh.

E03 - Předsunutá vědecká základna nereaguje na radiová volání. Je sem tedy vyslána průzkumná jednotka, která má za úkol zjistit, co se zde událo. Je zřejmé, že zde řádil záhadný virus, který způsobuje amnézii a další ještě hroznější následky. Oosbně jsem se domníval, že se bude jednat o jakousi pravěkou nemoc, proti níž lidé nebudou mít účinné protilátky, ale nakonec se ukazuje, že jde o výsledek nezdařeného genetického experimentu. V tomto díle se opět objevuje Carnotaurus, u kterého se při bližším záběru prozrazuje, že jeho přední končetiny jsou vybaveny peřím. Dále se zde vyskytne skupinka dinosaurů, kteří mají v oblibě překusování kabelů zakopaných v podzemí. Vzhledově se podobají Gallimimovi, nebo jemu příbuzným. Poslední zástupce prehistorické fauny je zde jakýsi olbřímí a křiklavě zelený brouk.

E04 - V zatím posledním dílu se do základny infiltruje dívky ze skupiny Sixerů, která zde má vyzvednout určitý předmět. Na konci se svým bratrem skupinu Sixerů opouští a zůstává na území Terra Novy. Co se týče "dino-akce", tak je tento díl doposud nejchudší. Na několik desítek sekund se zde setkáváme s jakýmci opeřeným dromaeosauridem, který se vzhledově podobá nejvíce mongolskému Velociraptorovi. Osobně tento díl považuji za doposud nejslabší. Nicméně podle ukázek se zdá, že díl další to bohatě vynahradí. V něm se má objevit obrněný Ankylosaurus nebo jako blesk rychlý stromový Theropod.

Osobně celý seriál zatím shledávám jako velice uspokojivý a jsem z něj skutečně nadšen. Velice sympatičtí herci, moderně podaní dinosauři. Za nejcharizmatičtější postavu pokládám Taylora, kterého hraje skvělý herec Stephen Lang, jenž patří mezi mé oblíbence. Zaujal mne především v historických filmech Gettysburg (Americká občanská válka) a Nepřátelé Státu (Zlatá éra americké mafie, John Dillinger). Moje očekávání skutečně nezklamal. Jenom soundtrack by snad mohl být trochu výrajnější. Dalším mínusem jsou zvuky, které jsou většinou recyklovány z Jurských Parků. Osobně si ale stěžovat nemohu, tyto drobnější nedostatky jsem schopen zcela s přehledem překousnout. Co do přesnosti vědeckých faktů dinosauři odpovídají současnému pohledu na ně. Nicméně dravci ve všech geologických epochách ve svých ekosystémech tvoří naprostou minoritu. V tomto seriálu je to zcela naopak. Zatím všechno, na co jsme zde narazili byli dravci, tedy samozřejmě až na Brachiosaura. Takto to však v popkultu funguje, je třeba se s tím srovnat. Dovoluji si všem sledování tohoto výtečného seriálu vřele doporučit!

4 lidé ohodnotili tento článek.