Carnosaur - Recenze knihy

4. ledna 2012 v 21:27 | Isla-Nublar-Crew |  Knihy

Obálka knihy Carnosaur, Zdroj: www.wikipedia.org

Hned v úvodu článku bych chtěl upozornit, že nejde o recenzi filmu Carnosaur (1993) z produkce krále béčkových filmů Rogera Cormana. Tato recenze se bude zabývat knižní předlohou filmu, jejímž autorem je před řadou lety zesnulý John Raymond Brosnan, který je spíše obecně známý pod literárním pseudonymem Harry Adam Knight. Kniha sama o sobě pochází z roku 1984. Šance ke zfilmování se v roce 1993 chopil známý filmový producent Roger Corman. Defakto se pokusil svézt se na vlně popularity filmu Jurský Park. Filmová verze však byla až neuvěřitelně překopána a s knihou sdílí pouze minimum podobností. Prakticky se jedná pouze o vědecký koncept klonování dinosaurů a dva druhy teropodů, kterými jsou Deinonychus a Tyrannosaurus. Navíc druhý jmenovaný rod se v knize objevuje pouze jako dvojice novorozených mláďat. Roli antagonistického superpredátora v knize zastává Tarbosaurus, tyrannosaurův blízký příbuzný z Asie.

Román nese některé schodné znaky s Jurským Parkem Michaela Crichtona. Vyskytují se zde v některých případech stejné rody, například Tyrannosaurus, Dilophosaurus a defakto Deinonychus. Druhou podobností je zrod pravěkých tvorů. Ti zde ale nebyli zrekonstruováni pomocí zachovalé prehistorické DNA nýbrž modifikací genomu kuřat. Podoba s projektem Dino Chicken, v němž se nemalou měrou podílí renomovaný paleontolog Jack Horner, je až zarážející. Na rok 1984 to byla skutečně revoluční idea. Navíc veškeří dinosauři jsou zde zobrazeni relativně moderně - jedná se o teplokrevné a nesmírně rychlá zvířata. Opeřené dinosaury ale v knize nečekejte, veškeré exempláře v knize jsou pokryty výlučně šupinatou kůží. Což na tu dobu není ani trochu překvapující. V Carnosaurovi se objevují následující rody prehistorické zvěře: Deinonychus, Megalosaurus, Plesiosaurus, Tarbosaurus, Dilophosaurus, Brachiosaurus, Scolosaurus (neplatné synonym rodu Euoplocephalus), Altispinax (který je zde popsán jako zvíře pohybující se po čtyřech), Tyrannosaurus.

Příběh knihy je situován v poklidném městečku v Anglii. Jedné noci je zde neznámým zvířetem napaden majitel slepičí farmy a jeho žena. Okolím začne kolovat zvěst, že za napadením stojí sibiřský tygr uprchlý ze zoo excentrického lorda Penwarda. Po stopě tvora se vydává reportér Pascal, hlavní protagonista příběhu. Tomu se na celé záležitosti něco nezdá. Mezitím dojde k několika dalším útokům a je stále zjevnější, že rozhodně nejde o tygra. Navíc je zřejmé, že stopy zvířete někdo zahlazuje a snaží se zvíře odchytit. Řádění zvířete eskaluje na jedné místní farmě, kde je zvíře Penwardovými lidmi uspáno a transportováno do jeho zoo helikoptérou. Penward se za jistých událostí dostává na Penwardův pozemek a zkoumá jeho soukromou zoo. Ukazuje se, že v zoo se mimo obyčejných zvířat nachází i několik dinosaurů a jeden mořský plaz. Pascal je chycen a je mu prozrazeno, že veškeří dinosauři byli naklonováni. Po nějaké době Penwardova manželka vypouští všechna zvířata na svobodu. Okolí začínají sužovat smečky kočkovitých šelem a několik dinosaurů uprchnuvších ze zoo. V té chvíli se do věco vloží ozbrojené složky. Nerad bych potenciálnímu čtenáři zkazil zážitek ze čtení, takže jsem příběh uvedl pouze v hlavnějších bodech. Zvlášť závěr knihy je velice zdařilý a nečekaný.

Co se týče mne, tak knihu považuji za naprosto spektakulární. Autor přišel se zcela neotřelým nápadem. Kniha má šmrnc, je plná akce a je relativně uvěřitelná. Scény jsou popisovány tak sugestivně, že čtenář je zatažen do příběhu. Osobně tento titul považuji za jednu z nejlepších fikcí s dinosaury všech dob. Osobně je mi tak trochu líto, že knize je obecně věnováno tak málo pozornosti. I já jsem byl existencí tohoto titulu nebývale překvapen. Na našem trhu kniha nevyšla, můžete si ji však sehnat na webech typu amazon a ebay. Znalost angličtiny je zapotřebí alespoň pokročilá. Kniha zajisté stojí za přečtení, všem svým čtenářům ji zde vřele doporučuji. Až tedy na ty mladší a ty se slabší náturou - scény, v nichž dinosauři napadnou lidi jsou velice naturalisticky zpracované.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.