Ledová kletba - recenze knihy

14. února 2012 v 18:20 | Isla-Nublar-Crew |  Knihy

Ledová kletba, Zdroj: www.fantasya.cz

Jedním z velkých amerických románů, který mne v poslední době skutečně oslovil, je Ledová kletba (orig. Terminal Freeze) od autora Lincolna Childa. Tento spisovatel stojí například za klasickým titulem Relic, který byl i zfilmován za použítí animatronik z dílny nedávno zesnulého génia Stana Winstona.

Během vědeckého výzkumu na jedné opuštěné vojenské základně je v místním ledovci objeveno něco neobvyklého. V jedné jeskyni poblíž základny vědce šokuje nález nemalé bytosti zmrzlé v ledu. Z něj se pouze upírají velké žluté oči podobné kočičím. Paleobiologové usuzují, že se patrně jedná o konzervovaný exemplář rodu Smilodon (vzhledem k velikosti je jmenovitě zmíněn druh S. populator). Nadále je na místo vyslán dokumentární štáb, který má pořídit dokument o význačném nálezu. Tělo je v bloku ledu vyříznuto z ledovce a přepraveno do areálu základny. Blok je následovně uložen ve speciálním kontejneru. To má být následovánorozmrazením v přímem přenosu. Zvíře ale zmizí a základnu začne obcházet smrt.

Lincolnu Childovi se podařilo vytvořit příběh, který je dokonalou kombinací vědeckých faktů a mytologie tamních původních obyvatel (jimiž nejsou Inuité, nýbrž Tunité). Zmrzlé a posléze oživnuvší zvíře se jistě nedá považovat za šavlozubou kočku. Stavba jeho těla zahrnuje některé velice neobvyklé znaky. Nic zde však nechci prozradit, neboť autorem knihy bylo dozajista vzhledem ke struktuře díla míněno, že vzhled šelmy by měl být prozrazen až nakonec. Tomu se také dostává prostoru až téměř na samotném konci knihy. Celá kniha je skutečně dynamická a psána až strhujícím způsobem. Osobně jsem k ní byl doslova přikován a každé slovo jsem hltal. Bylo víceméně obtížné se od ní odtrhnout. Kniha má spád a vědecké koncepty v ní uvedené do sebe perfektním způsobem zapadají a jsou relativně uvěřitelné. I jisté začlenění mytologie Tunitů je zajisté velice působivé a knize poskytuje značný zvrat. Veškeré prostory, v nichž se děj knihy odehrává, jsou popisovány velice barvitě a přesvědčivě. Od zasněžených plání až po úzké chodby podzemní základny. Jednotlivé scény, v nichž probíhá nějaká akce jsou velice různorodé a nezapomenutelné. Obecně vzato se jedná o jednu z nejlepších knih, které jsem za celý svůj život četl. Každému milovníkovi fiktivní literatury bych ji chtěl velice vřele doporučit. V našich zeměpisných šířkách vydalo nakladatelství BB Art (které v poslední dobou hýří fascinujícími tituly). V některé z dalších recenzí se budu zabývat knihou Fragment z pera Warrena Fahyho.

2 lidé ohodnotili tento článek.