Po stopách dinosaurů - recenze (I-N-C)

10. února 2012 v 3:55 | Isla-Nublar-Crew |  Knihy

Po stopách dinosaurů, Zdroj: www.dinosaurus.bloguje.cz

Poslední kniha Vladimíra Sochy je narozdíl od jeho předchozích knih spíše fikcí. Ačkoliv jsou zde prezentována fakta ve světle moderní vědy a významnějším dinosaurům se zde dostává informačního bloku. V knize "Po stopách dinosaurů" se vydáváme až na počátek evoluční cesty těchto fascinujících tvorů. Autor nám zde prezentuje 21 povídek, které jsou řazeny chronologicky. Počínaje Triasem a konče Křídou.

V některých směrech jsou jisté prvky povídek repetitivní. Obvykle narážíme na smečku dravých dinosaurů útočících na povolnější herbivory. Jednotlivé aspekty se zde velkou měrou opakují. Například to, že autor zdůrazňuje fakt, že dravci si nemohou nechat zranit žebra, nebo další části těla. Co bych dále vyčetl je až přílišná prezence pterosaurů. V různých povídkách loví, narážejí navzájem do sebe a padají na zem, nebo vylézají z nor. Na druhou stranu je zde mořským plazům věnována skutečně malá pozornost - objevují se pouze v několika málo povídkách. Z jejich potenciálu mohlo být v prospěch různorodosti knihy vyždímáno mnohem více. Dané problémy se snad daly vyřešit tím, že by počet povídek v knize byl snížen na polovinu. Rovněž je mi relativně líto, že každá z dosavadních knih autora v názvu nese slovo "dinosaurus" v některém pádu a číslu. Zajisté se jedná o fascinující skupinu živočichů, nicméně na této planetě žila spousta živočichů, která s dinosaury neměla zhola nic společného, a i tak by si zasloužila větší veřejnou pozornost. Co bych zase ocenil je fakt, že jedna z povídek je situována do oblasti Kutné Hory. Bydlím řádově několik kilometrů odsud a často zde také hledám fosílie (lokalita Kaňk).

Z posledního odstavce vyplývá, že se většinou v hlavních rolích příběhů objevují dinosauři. Jakousi výjimku z pravidla snad tvoří práce, v které hlavní roli protagonisty zastává dravý savec Repenomamus giganteus. Celkově vzato se jedná o oddechovou práci. Alespoň já jsem ji v průběhu čtení tak vnímal. Veškeré z povídek jsou po odborné stránce aktuální, což je samozřejmě pro tuto dobu standard.

Jenom bych rád podotknul, že bych uvítal poněkud serioznější obal. Spinosaurus je sice v pořádku, ale styl písma je spíše nevyhovující. Díky tomuto faktu mohu sdílet celkem humornou historku. Svým vozem jsem jel zhruba 20 kilometrů do jednoho z místních lepších knihkupectví. Knihu jsem našel prakticky ihned. Po tom, co jsem došel k pultu, jsem ji předložil pokladní a v tu chvíli jsem si všiml holčiny opodál, která se překvapeně dívala na obal knihy. Posléze upřela šokovaný zrak na mne, jako kdybych si snad kupoval omalovánky, komiks s Kačerem Donaldem, nebo něco na ten způsob. Rád bych podotknul, že jsem měl společenský oděv, košili, lakýrky a kalhoty. Z toho usuzuji, že jsem snad nepůsobil nijak směšně.

V poslední řadě bych knize vytknul časté používání závorek a uvozovek. Celkově vzato se zajisté jedná o velice příjemnou knihu. Ovšem má své nedostatky, ale i tak jde o nenáročné čtení, které je i příjemně edukativní. Rovněž i ilustrace jsou opravdu výtečné a působí velice pozitivním dojmem. Přes několik víceméně nepodstatných nedostatků bych knihu čtenářům blogu spíše doporučil.

3 lidé ohodnotili tento článek.