Area 407 - recenze

19. května 2012 v 3:52 | Isla-Nublar-Crew |  Filmy

Příchod iritovaného teropoda, Zdroj: www.paleo-dna.blog.cz

Film Area 407 jsem tristně očekával delší dobu a nutno podotknout velice netrpělivě. Informace dostupné před premiérou naznačovaly, že by se mohlo jednat o počin přinejmenším koukatelný a snad i zdařilý. Snímek jsem právě nyní shlédl a ukázalo se, že mé představy byly silně přemrštěné, od snímku jsem si zkrátka sliboval až moc. Přitom samotný ústřední nápad byl velice poutavý - alespoň tak na mne premisa filmu prvotně zapůsobila. Jsem si jistý tím, že v rokou jiných osob mohl být námět zpracován mnohem lépe. Ve filmu sledujeme především příběh dvou sester, které se během letu letadlem dostávají do řetězce nemilých událostí. Letadlo padá na neznámé území a přežívá jen několik málo osob.

Film samozřejmě nehodnotím ve srovnání s běžnými filmy s pompézními efekty a propracovanou, komplexní akcí. Film je stavěn tak, že se jedná o realisticky koncipovaný a náhodou nalezený záznam - záznam pořízený ruční kamerou, podobně jako například u kultovního filmu Blair witch. Autoři stavěli na potemnělé atmosféře, stran speciálních efektů nic moc neukazovali. Nicméně mohu prohlásit, že veškeré scény se speciálními efekty byly zveřejněny již před premiérou prostřednictvím několika trailerů a jedné ukázky z filmu. Nebýt jistého šokujícího zvratu na konci, tak bych mohl s klidem prohlásit, že film jsem sledoval vyloženě zbytečně. Area 407 se točí okolo skupinky hysterických panikařících lidí, kteří jsou i do značné míry zkrvaveni. No, proč ne - vždyť všichni přežili leteckou katastrofu. Nicméně každý z protagonistů vypadá tak, jako kdyby na sebe vyklopil přinejmenším kýbl červené barvy. Poněkud přehnané, snad i znechucující - alespoň z mé perspektivy.

Tvůrci filmu měli tu výhodu, že speciální efekty mohli zakrýt a ukazovat je jenom částečně. Ani toto se jim nepodařilo. Jsme tak svědky toho, jak se do domku dobývá gumová dinosauří hlava se zohýbanými zuby a později se kolem okna nepřirozeně toporně klátí stejný dinosaurus. A to sice klátí tím způsobem, že to vypadá, jako kdyby se vyloženě sunul po zemi - žádná interakce s prostředím - vlnění těla při reakci s nerovným terénem, nic. Prostě to vypadá, jako kdyby někdo zatáhnul za šňůru a kolem okna na vozíku protáhnul nepříliš přesvědčivý model dinosaura, který se podobá klasickému popkulturnímu velociraptorovi - tj. velociraptorovi, který dosahuje výšky zhruba 1,8 metru.Samotní protagonisté se chovají v některých situacích vyloženě iracionálně. To je ale samozřejmě pochopitelné u lidí pod tlakem, kteří jsou otřeseni leteckou tragédií. Eklhaftní kulisy trosek letadla raději ani nebudu popisovat.

Některé indicie naznačují, že jsme se dostali na tajné vládní území, kde se neznámým způsobem podařilo vzkřísit dinosaury. On-screen se objevují dva typy - mnou dříve zmíněný Velociraptor a mladý Tyrannosaurus, popřípadě jiný příbuzný rod z čeledi Tyrannosauridae. Mě samotnému připadá, že jde o takřka identický model, který se objevil například v silně béčkovém snímku Tyrannosaurus: Zhouba Aztéků ( i když model vykazuje jisté známky editace zbarvení ). V jedné ze scén zde jedna z postav vyzvrací několik dinosauřích vajec - ano, nijak nepřeháním. V tomto směru se mi vybavuje jistá asociace s filmem Carnosaur z roku 1993, kde ženskou populaci kosil uměle vytvořený virus, díky němuž rodily dinosauří vejce. Zdá se, že v některých směrech film odkazuje i na Jurský Park - viz. scéna, kde zvíře tahá letušku do trupu divadla a ostatní se jí pokouší zachránit. Jistá parafráze na počáteční scénu z Jurského parku, kde je podobným způsobem napaden dělník InGenu. Další odkaz spočívá v tom, že jedna z postav nechává děti svému osudu a utíká - narozdíl od Gennara se ale po chvíli vrací. O přetlačování dveří s "gumoraptorem" ani nemluvě. Zpět ke konspiracím - ačkoliv je to území odlehlé, tak se zde objevují patrně často používané cesty. V dlouho opuštěných budovách se povalují skrýše s nejrůznějším vybavením - baterky, ruční vysílačky a vysílačky stolní. Celé území křižují patroly v terénních vozidlech a celá oblast je obklopena plotem, na němž jsou umístěny cedule, které hlasají, že jde o vojenské území a že stráže neváhají použít zbraně. Působí to na mne tak, že během letecké tragédie došlo náhodou k biologickému úniku několika zvířat a započal lov na ně. V poslední řadě by bylo možné zmínit i jiný aspekt - nicméně jde o bod tak zásadní, že se dá označit jako těžký a rozhodující spoiler. Nerad bych někomu neúmyslně zkazil zážitek z filmu, takže v tomto směru zde nebudu více rozebírat. Jsem si naprosto jistý tím, že fanoušky daného žánru Area 407 zajisté nezklame. I přes řádnou řádku mnou dříve zmíněných výtek musím uznat fakt, že na mne film snad i zapůsobil. Nebyl plně zvládnutý, to jistě ne - i tak bych ho ale označil za relativně dobrý. To zejména díky jisté míře autentičnosti, onomu originálnímu nápadu.

2 lidé ohodnotili tento článek.