Florida´s fossils - recenze knihy

16. května 2012 v 11:50 | Isla-Nublar-Crew |  Knihy

Obálka knihy Florida´s fossils, zdroj: www.search.barnesandnoble.com

V kontextu teoretického výzkumu kryptozoologie a paleontologie se specializuji především na subkontinent Severní Ameriky. Při vybírání nových knih jsem si zvolil právě publikaci o fosíliích Floridy, neboť jsem právě před nějakou dobou archivoval stovky pozorování neznámých hominidů (Bigfoot/Skunk-Ape) pozorovaných v současnosti na území tohoto amerického státu, později jsem každé z pozorování zaznamenával na mapě a hledal případné migrační koridory, nebo další oblasti, které tito tvorové mohou preferovat. Byl jsem tedy relativně dobře seznámen s geografií této oblasti a znalost tamního fosilního záznamu přišla vhod.

Kniha Florida´s fossils od Robina C. Browna studuje fosílie nacházející se, naprosto překvapivě, na území Floridy. Kniha nebude to pravé pro nadšence do dinosaurů - v období druhohor bylo toto území pod vodou, ergo se autor v publikaci zabývá výhradně kenozoikem. Knihu bych nedoporučil ani běžnému nadšenci bez hlubšího zájmu, a to zejména díky její vyšší ceně. V tomto směru je spíše určena pro osoby, které chtějí vědět, jak to v oblasti amatérské paleontologie funguje jinde. V našich zeměpisných šířkách většinou pobíháme s geologickým kladívkem a dalším vybavením po skalnatých kopcích a lomech. Na Floridě jsou fosílie asociovány s vodními plochami, nejčastěji se zde nacházejí v potocích, řekách. Mezi hlavní vybavení zde tedy patří potápěčské brýle, šnorchl a gumové ploutve. V tomto směru tedy publikaci považuji za nadmíru poutavou. Nicméně shledávám překvapivým fakt, že autor neupozorňuje na nebezpečí tamního sběru fosílií - viz. aligátoři, jedovatí hadi a zbloudilí žraloci.

Kniha obsahuje detailní mapy tamních nalezišť s vyznačenými přístupy k řekám. Autor nezapomněl na galerii snímků zkamenělin, která by měla běžnému sběrateli napomoci k identifikování nelazených vzorků. Autor radí, jak se chovat při nalezení zkameněliny a popisuje nejrůznější procesy, které napomáhají konzervaci a snadnějšímu převozu nálezů. Dále je zde rozebírána geologická historie Floridy a průběh evoluce na jejím území. Kniha je zakončena několika víceméně vtipnými a překvapivými příběhy - například prohledávání propadlých děr v opičí rezervaci, komplikované vyzvednutí skeletu mamuta ze dna řeky nebo rekonstrukce čelistí gigantického žraloka rodu Megalodon. Nechybí grafická znázornění, grafy, bohatý fotografický materiál a kresby silně kolísající kvality. Vzato kolem a kolem - jde o velice čtivou práci, velice lehké, nenáročné a příjemné čtení, které mi nezabralo déle než dva dny. Dokonalejší znalost angličtiny nutností.

1 člověk ohodnotil tento článek.