The call of distant mammoths - recenze knihy

3. května 2012 v 14:09 | Isla-Nublar-Crew |  Knihy

Obálky knihy The call of distant mammoths - Why the Ice Age mammals disappeared, Zdroj: www.ebook3000.com

Volání vzdálených mamutů - jak poeticky a snad až trochu zasněně působící název - alespoň pro titul, který se jednoznačně a nepochybně dá označit za literaturu faktu. Podtitul knihy Proč zmizela fauna Doby Ledové však již prozrazuje o něco více. Kniha se věnuje vymizení megafauny na subkontinentu Severní Ameriky. Znamená to, že autor se věnuje vyloženě studiu fosilního záznamu z dané oblasti a období? Nikoliv - Peter Ward v knize okrajově rozebírá i jiná vymírání v kontextu celé geologické historie po celé planetě. Zastává ten názor, že když chceme pochopit jedno jediné masové vymírání, tak se musíme věnovat naprosto všem. Dostáváme se tedy pomyslně zejména i na rozhraní křídy a terciéru, kdy na planetě vymizeli dinosauři a mnoho dalších živočišných skupin. Autor vše velice detailně a sugestivně popisuje. V knize se dozvídáme i podstatné informace o vymírání na rozmezí permu a triasu.

Autor srovnává vymírání v Severrní Americe s podobnými událostmi po celém světě. Migrace lidí z Afriky až do Severní Ameriky, kultura Clovis. To vše je zde popsáno tak znamenitě, jako v žádné jiné mnou doposud čtené publikaci. Kniha je doslova nacpána okázalými nápady a strhujícími fakty, které jitří lidskou představivost. Sám jsem si některá fakta musel zaznamenávat a dokonce jsem si vypracovával i časovou osu, na které jsem zanášel autorem zmíněné údaje. Zejména detaily poskytnuté stran vymírání na hranici K/T byly naprosto nevídané. Autor shrnuje případy prehistorické predace druhu Homo sapiens na zvířeně dnešní severní Ameriky - důraz většinou klade na mamuty a mastodonty. Opravdu mohou lidé kultury Clovis za vymizení tehdejší megafauny? Soudě podle autorova výzkumu lze usuzovat že skutečně ano.

Několikrát je autorem v knize zmíněn experiment typu gedanken, který svého času popularizoval velikán vědy Albert Einstein. Tj. experiment, jehož simulace v reálu by byla ve světovém měřítku silně kontraproduktivní, možná i nemožná. Jde tedy pouze o pokusy v mysli jedince nebo skupiny lidí - čistě hypotetické. Jedním z těchto příkladů je založení hypotetické dinosauří rezervace v současné Kalifornii (USA), kde by žili dinosauři z konce křídy vedle recentních druhů zvířat - pum, rysů, medvědů, jelenců. Poté by celý prostor byl na 10 tisíc let ponechán svému osudu. Autor zde naráží na to, jak by asi dnešní savci dokázali prosperovat v přítomnosti těch nejimpozantnějších dinosaurů.

Kniha obsahuje především stylové historické obrazové rekonstrukce z počátku druhé poloviny 19. století. Zajisté nechybí i modernější ilustrace, grafy, mapy a další materiál podobného charakteru. Po mnoha tuctových a víceméně samoúčelných knihách obecně o pravěku, které jsem četl poslední dobou toto byla velice svěží a fascinující změna. Publikace je psána velice čtivou a místy až vtipnou formou. Místy autor odkazuje i na populární kulturu, v jedné z nich zmiňuje epizodu seriálu Outer Limits a odkazuje i na práci Michaela Crichtona - konkrétně vtipně naráží, že Crichton udělal dobře, že dinosaury nechal klonovat na ostrově a ne na pevnině. Vzato kolem a kolem - knihu mohu čtenářům blogu vyloženě doporučit. Z mé perspektivy se jednalo o velký a působivý zážitek. Kniha vyšla pouze v angličtině, pro její čtení tedy musíte být v tomto jazyce přinejmenším pokročilí.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.