Dinosaurs of the East Coast - recenze knihy

26. září 2012 v 23:28 | Isla-Nublar-Crew |  Knihy

Obálka paperbacku Dinosaurs of the East Coast, Zdroj: www.booktopia.com.au

Kniha Dinosaurs of the East Coast od Davida B. Weishampela a Luthera Younga pojednává o nálezech dinosauřích fosílii a ichnofosílií s jejich činností spojených - a to konkrétně těch, které byly, jak název napovídá, nalezeny v oblasti východního pobřeží USA. Kniha je to spíše odbornější, nicméně se čte velice rychle (v mém případě i přes fakt, že jsem ji četl pouze o přestávkách v zaměstnání, nikoliv ve svém volném čase). Co se týče Angličtiny jako takové bych ji doporučil spíše pokročilejším studentům. Osobně jsem se čtením neměl problémy, nicméně u někoho s povrchnějšími znalostmi Angličtiny by mohla být srážena čtivost a deformován zážitek z četby. Knihu doplňuje stručná historie paleontologie a vývoj pohledu široké společnosti na vyhynulé druhy a masová vymírání.

Publikaci otevírá kratičké leč výstižně podané seznámení s dělením dinosaurů na všechny známé evolučně rozvětvené skupiny. Autoři se detailně věnují všem obdobím druhohor, které pečlivě rozdělili do několika subkapitol a které následovně i rozebírají do nejmenším detailů. Čtenáři přibližují tehdejší ekosystém a následovně jednotlivé druhy dinosaurů, které se v nich vyskytovaly. Ke konci knihy se autoři zabývají moderním pohledem na dinosaury - rozebírají jejich metabolismus, příbuznost s ptáky, rychlost růstu a mnohé další aspekty života těchto druhohorních tvorů. Knihu doplňují náčrty pravěkých tvorů, mapky nalezišť a mnohé historické fotografie.

Nejvýznamnějším aspektem knihy je z mé osobní perspektivy podání svědectví o zoufalé neúplnosti fosilního záznamu. V mnoha případech je zde dokázáno, že mnohé rody byly pojmenovány a popsány pouze na základě jednoho zubu nebo fragmentu kosti. V nemalé míře jsou také v knize rozebírány tamní ichnotaxony (Grallator, Eubrontes, Anchisauripus a spol.), zejména potom ty teropodního charakteru. Autoři dokádají i nálezy brodících se či plavajících dinosaurů, což samo o sobě neochvějně dokazuje schopnost plavání přinejmenším u několika málo taxonů. Čtenáři potom nezbyde nic jiného, než si uvědomit, že nestačí s geologickým kladívkem a malířským štětcem vyrazit do terénu a doufat, že se poštěstí nalézt kompletní kostru dinosaura. Nálezy obratlovců jsou spíše vzácné. Na toto téma jsem se zrovna před zhruba týdnem bavil s jedním ze svých přátel z Indiany (USA), na jejímž území se nenacházejí žádné fosílie obratlovců. Stejně jako já tráví spoustu svého volného času v terénu, ale má zkušenosti pouze se zástupci bezobratlých.

1 člověk ohodnotil tento článek.